Rechtspoor stopmachine

Hoe en wat

Met een stopmachine kan men het spoor in hoogte-en zijdelingse ligging corrigeren.
In dit verhaal praten we over een rechtspoormachines hier kunnen we alleen rechtspoor stoppen. We hebben ook nog wisselstopmachines en hiermee kan je wissels en rechtspoor stoppen. Dit corrigeren gebeurt met een gecombineerde licht-en schiftinsallatie. Hiermee kan men het spoor optillen en zijdelings verschuiven. Met de stopaggregaten word er ballast onder de bielsen geknepen. De licht-en schiftinstallatie,stopaggregaten,meetwagens voor lichten en schiften en de flanfverdichters zijn aan de satelliet gemonteerd. De te lichte hoogte word door iemand voor in de machine ingegeven. Of van te vorenword de hoogte en zijdelingse verschuiving (schift) in de ALC computer ingevoerd.Zo kan ook de hoogt en/of schift met een Laser gedaan worden. Ook worden in de ALC de gegevens van bogen ingevoerd zodat de straal van zo'n boog er weer netjes in komt. Het bedienen van de stopaggregaten en diverse andere apparaten gebeurd in destopcabine. De stopmachine word door drie mensen bediend één in de voorcabine één in de stopcabine en één loopt er altijd buitenom diverse andere dingen in de gaten te houden zoals kabels en help de stopper bij een dubbelligger zodat deze niet verschuift als je er ballast onder gaat knijpen , communicatie tussen elkaar gaat met portofoons of de intercom met voor buiten draadloze headsets.Op het filmpje kan je de werking van de stopmachine zien, zoals dat de machine met een constante snelheid blijft rijden alleen
stilstaat bij het vast knijpen van een dubbelligger. De flankverdichters zorgen er voor dat de ballast langs de bielsen weer wat weerstand krijgt. Met diverse meetwielen onder de machine word de ligging van het spoor gemeten hoe het spoor voor en achter de machine ligt,die alles word opgetekend en digitaal opgeslagen op een soort printer en een diskette,dit apparaat word een MKS genoemd. De afkorting van Meer Kanaal Schrijver. In Duitsland is deze verplicht op de machine en hij moet gekeurd zijn en er moet een MKS bedienaar aanwezig zijn die de optekening kan en mag beoordelen deze man heeft daar een opleiding voorgevolgd en examen in gedaan bij de DB.